Overlast

Zet zelf de eerste stap

De ervaring leert dat het op prijs wordt gesteld als je in eerste instantie zelf met de (vermeende) veroorzaker spreekt over zijn klacht. Het kan zijn dat hij of zij zich helemaal niet bewust is van de overlast, of dat de overlast ergens anders vandaan komt. Bovendien blijkt het veelal de verhoudingen op scherp te zetten als direct de politie op de stoep staat of als er een brief van de woningcorporatie komt, zonder dat je je eerst gemeld hebt bij de (vermeende) overlastveroorzaker.

Hoe doe je dat het best?

Als je actie onderneemt dan is het aan te bevelen om dat te doen op een rustig ogenblik, dus als de overlast er niet meer is. Dan speelt de eventuele emotie doorgaans een minder grote rol en is de kans op een goed gesprek groter. Bouw je gesprek op feitelijkheden en probeer afspraken te maken. Een voorbeeld: “Gisteravond heb ik erg last gehad van je muziek en daardoor kon ik niet slapen. Dat vond ik erg vervelend. Kunnen wij daar iets over afspreken? Bijvoorbeeld dat de muziek wat minder hard staat en om 22.00 uur helemaal uit gaat?”. Het merendeel van de overlastklachten laat zich op deze manier met behoud van de onderlinge relatie oplossen.

Wat als de overlast niet stopt?

Het kan zijn dat de stappen die je zelf onderneemt, niet het gewenste effect opleveren. In dat geval zijn wij van mening dat de meeste kans op een goede oplossing nog steeds ligt in overleg zonder bemoeienis van de corporatie, maar juist onder begeleiding van een neutrale partij zoals de politie. De politie maakt hier een rapport over: bewaar dit rapport goed en wacht op wat de politie terugkoppelt aan jou.

De laatste stap: de corporatie

Het kan zijn dat je er ook met de hulp van de politie niet uit komt. In dat geval verzoeken wij je ons via het contactformulier of schriftelijk op de hoogte te brengen van de situatie. Dat betekent het zo feitelijk en zo specifiek mogelijk beschrijven van de overlast (wat, wanneer, hoe vaak), wie de veroorzaker is, hoe de gesprekken die je zelf hebt gevoerd verlopen zijn en ten slotte hoe het traject via de politie verlopen is. Op basis van wat er dan ligt, kunnen wij in overleg met jou de mogelijke vervolgstappen doornemen.

Wij hopen dat met het volgen van deze procedure de overlast zal afnemen of stoppen.

Ernstige overlast? Bel de politie: 0900-8844.

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden